tisdag 27 maj 2014

What a great start to my morning!!

Jag ska strax iväg på frukostföreläsning, så den här morgonen börjar verkligen flott med intressant inspirationsinformation och driftiga entreprenörer.
Meeting Point Varberg har mycket olika saker på gång, så kika in på deras facebooksida om ni vill veta mer. 
Idag är det Linda Da Silva från EkkoWeb Solutions som ska hålla föredrag.
Linda Da Silva = Dagens föreläsare!


Men jag hade tänkt jag spinna vidare lite grann på gårdagens tema om skedar, te och salt...
Jag nämde ju att den antika saltskeden är nästan helt rund i formen och ännu mer pyttepytteliten än vad den antika teskeden är. 





Salt var ju också en väldigt dyr vara, precis som teet, så det gällde att servera med små skedar så att ens gäster inte skulle komma på tanken att ta för sig för mycket.
Detta var en väldigt eftertraktad handelsvara och vissa saltgräl och diskussioner över gränserna har t.o.m. gjort att krig har brutit ut. 

Engelskans ord för lön - "salary" - sägs komma från latinets "salarium" som betyder saltpengar och det då syftade på att en summa pengar skulle betalas ut till arbetskraften, så att de kunde köpa salt. 


Det finns många uttryck i dagens engelska, som man använder till höger & vänster, fastän man kanske inte tänker på var de egentligen kom ifrån från början. 
Men mer om detta imorrn...

Nu ska jag susa iväg på min cykel och få föredrag serverat tillsammans med god frukost. 
Då gäller det att ta för sig med stora slevar av informationen & inspirationen som gives och inte använda sig av små fjuttiga saltskedar minsann!  

Have a tremendously interesting Tuesday and choose your spoon or ladle carefully, depending on what you intend to use it for!

(Bild från mullsilver.co.uk)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar