onsdag 28 maj 2014

Wednesday - on a whim!

On a whim, för det betyder att man har gjort ett otippat drag eller något hastigt påtänkt och det har jag ju faktiskt idag. 
Jag tänker nämligen frångå vad jag utlovade i gårdagens inlägg - om fraser och ord som man använder i dagens språkbruk, fastän man kanske inte riktigt har pejl på eller funderar över varför man säger just så. 

För idag tycker jag att vi ska passa på att hylla Carey Mulligan, en engelsk aktris, som föddes på just denna dag år 1985. Hipp hipp hurra & grattis på födelsedagen!

Sätt er nu bekvämt i soffan med en kopp te för nu blir det reklamfilm, som de alltid brukade säga på bio förr i tiden....

Denna fantastiska skådespelerska har nämligen bl.a. spelat i filmen An Education, där hon har rollen som unga Jenny Mellor. Jenny - som själv bara är tonåring - träffar en äldre man som fattar tycke för henne och introducerar henne till vuxenlivet och en helt annan livsstil än vad hon tidigare känt till.
Filmen kom ut 2009 och är baserad på journalisten Lynn Barbers självbiografi. Manuset är skrivet av Nick Hornby och med en rollista så späckad med välkända namn att den här filmen går minsann inte av för hackor. 


Flotta bakgrundsvyer från London och snyggt mode (om man - som jag - tycker om klänningarna från 50- & 60-talet). 
Har ni inte sett den är den väl värd en filmkväll på soffan med popcorn eller smågodis.

Men om jag ska vara riktigt ärlig, så tycker jag nog bättre om henne i Northanger Abbey. 
Boken med samma namn är skriven av Jane Austen och den här produktionen, speciellt filmad för TV (engelska kanalen ITV), kom ut 2007. 

Tänk att den boken gavs ut redan 1818, efter Jane Austens död, och fortfarande kan fängsla och trollbinda publiken än idag. 

Jag tycker väldigt mycket om British costume dramas, så det är klart att jag dras lite extra till det här. 


Vilken typ av film tycker du bäst om? 
Och om du unnar dig något mumsigt medans du kikar på filmen, vad unnar du dig då?

Now I'll continue my whimsical Wednesday... Have a good 'un!

(Bilder från IMBD.com och pinterest.com)

2 kommentarer:

  1. Älskar kostymfilmer! Speciellt de engelsk producerade filmerna. Trevlig läsning Åsa!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för svar, Betsi. Då kanske jag får anordna Afternoon Tea & filmmys eller något dylikt för nästa bloggträff IRL :)

      Radera