måndag 12 maj 2014

Bengtsson på taket!!


Ja, det är kanske inte riktigt den bilden som jag har av mig själv, så som en Karlsson på taket...
Men idag har jag fullt upp med att vara behjälplig liten vätte som ska springa omkring och hjälpa till när snickarfirman kommer för att lägga om taket. 

Jag är väldigt glad för att jag inte är takläggare i vanliga fall, och som de säger i England så tänker jag inte "give up my day job"!

Men detta takäventyr för tankarna osökt till ordet thatcher i England, som ju är både ett yrke och ett välkänt namn. 
Thatcher betyder en person som jobbar med "thatching" och det är alltså takläggare av halmtak, som t.ex. på det här lilla söta huset. 



Många av de traditionella svenska efternamnen är son-namn, där man har tagit faderns namn och lagt dit ett "son" som suffix. Men det finns också många namn som refererar till den vackra svenska naturen, så som Lindström eller Fiskesjö.

I England har många fått ta namn efter sina yrken. 
Har du förresten reflekterat över bakgrunden eller innebörden i följande engelska efternamn:

    • Chamberlain = tjänstefolk som tog hand om master bedroom 
    • Barber = barberare eller frisör
    • Archer = pilskytt
    • Barnes = någon som jobbar i en lada
    • Fischer = fiskare
    • Dyer = färgare av tyg och garn
    • Baker = bagare 
    • Parker = parkvaktare
    • Faulkner = gammal stavning av Falcon, dvs. falkenerare 
    • Page eller Paige = tjänare

Vet du vad ditt namn betyder eller var kommer det ifrån? 

Have a Majestic Monday!

(bilder från whoa.nu och freefoto.com)

4 kommentarer:

  1. Kul nya kunskaper. Ska genast ta reda på innebörden av mitt egna namn.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Camilla! Ja, man kanske inte tänker på de där namnen som faktiskt är yrken och naturligtvis har britterna ofta också namn från olika platser och bosättningar osv. Hoppas du hittar något intressant om ditt eget namn. // Åsa

      Radera
  2. Jag heter ju Pettersson så det finns inget kul i den innebörden men mitt flicknamn betyder skogsbiodlare. Det gillar jag.

    SvaraRadera