måndag 19 maj 2014

A bright, fresh start to the week... Good morning!!

Igår var det Stora Tedrickardagen och jag vill först och främst tacka Inger Lundgren och kunderna på Café Stegared igår för en jättefin tedrickardag. 

Så här såg det ut när Great Little Britain flyttade in för lite temporär försäljning i cafémiljön. 


Och Ingers nybakta scones som doftade & smakade himmelskt...


Cream tea ja... det betyder alltså att man får te, scones, clotted cream och sylt serverat. Inte riktigt så mastigt som Afternoon Tea, som ju involverar sandwiches och andra bakverk, utan mer som en vanlig svensk fika fast i engelsk tappning. 
 
Så nu undrar jag, om du någonsin har ätit cream tea, brukar du då köra "Cornish" eller "Devon"-metoden?

Det är nämligen så att cream tea serveras lite överallt i England, men det kommer till att börja med från dessa landskap på Englands sydkust, antagligen för att det fanns mycket kor som ledde till mycket grädde. 

Men ska man då mumsa på cream tea så ska man veta att det finns olika sätt att äta sina scones på.  
Folk i Devon sägs lägga clotted cream underst och sylt ovanpå, medan folk i Cornwall sägs lägga sylt underst och clotted cream ovanpå. 

Vilken landskapsmetod väljer du? Är du Cornish eller håller du på Devon?


Jag fick mycket frågor om clotted cream igår, så det ska jag förklara & berätta mer om imorgon. 


Have a Marvellous Monday and a great start to your working week!!

4 kommentarer:

  1. Jag har aldrig ätit cream tea men jag är absolut en Devon! Vad märkligt att jag kan känna det bara av bilden trots att jag aldrig provat någon av dem. :) Så härligt att följa din blogg, det är ett riktigt vardagsnöje. <3 Stor kram till dig Åsa!

    SvaraRadera
  2. Tack för fina komplimanger, Maria. Det värmer! Vill du testa cream tea får du boka in en timme i min trädgård när du nästa gång har vägarna förbi Varberg, så ska jag se till att det står nybakt på bordet. Ha en härlig dag! // Åsa

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag garanterar dig Åsa att när du minst anar det så sitter jag i din vackra trädgård och väntar spänt på alla underbara bakverk och tesensationer som du bjuder på här på hemsidan. Jag är sugen på att kasta mig i bilen redan nu! :D Stor kram till dig Åsa!

      Radera
  3. Cornish! Mitt andliga hem.

    SvaraRadera