söndag 11 maj 2014

So little time and so much to do.... 

Eller nja, så är det väl inte egentligen, för vi har ju alla lika mycket tid per dag och per vecka. Frågan är ju snarare hur mycket man försöker pressa in i den där tiden och vad man får ut av den. 

I mitt fall idag, så vill jag hemskt gärna hinna långt på översättningen av boken jag just nu håller på med, jag vill laga något riktigt mumsigt till "Sunday lunch", jag vill njuta av fågelkvittret, påta i trädgården och plantera om våra pelargonier som ska ut på sommarbete, och jag vill dessutom skriva något intressant blogginlägg... and the list goes on... 

Och så tittar jag på min tekopp... KEEP CALM & CARRY ON... 



Jag tar detta som ett tecken på att om man bara håller sig lugn och betar av en sak i taget, så löser sig allt och det blir bra. 
Man måste så klart kunna jonglera och syssla med olika saker om vartannat, men att man inte stressar upp sig i onödan, utan hinner lyssna på fåglarna eller lukta på blommorna (som ju Ferdinand på julafton tycker så mycket om). 

Fast frasen KEEP CALM AND CARRY ON har faktiskt en historia att berätta. Detta är nämligen en slogan som den brittiska regeringen låg bakom och som skulle tryckas upp på  affischer för att ge det brittiska folket motivation strax innan andra världskriget. Många större städer hade ju blivit hårt ansatta, så man ville försöka ge folket tillbaka lite av den stridsmoral och kämparglöd som behövdes för att inte ge upp.  

Affischerna producerades 1939, några månader innan andra världskriget började, men fick tyvärr endast begränsad spridning och sattes upp på bara ett fåtal offentliga platser. Därför blev frasen inte speciellt känd och fick inte riktigt den genomslagskraft och kampvilja som den brittiska regeringen ville uppnå. 

Men så återupptäcktes den år 2000 och har nu distribuerats genom en rad privata företag, som då har hittat nya användningsområden för både slogan och loggan. Ibland också andra liknande meddelanden efter "keep calm". 

So as it's Sunday, which should be a day of rest... 
KEEP CALM AND CARRY ON UNWINDING!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar