måndag 5 maj 2014

Just another manic Monday...   

Även om almanackan är fullmatad med saker som måste göras och tas tag i idag, och det faktiskt borde räknas som manic Monday, så känner man sig ändå rätt lugn när man avnjuter en god kopp Earl Grey och funderar på hur man ska lägga upp dagen. 

Har inte te oftast en sådan inverkan?
Tja, i alla fall på mig, vilket ju är tur när "the to do list" blir längre och längre. 
Jag önskar jag kunde säga att det har med teet att göra, men jag tror att det är något rogivande i att hålla en ljummen kopp av någon god dryck i sina händer. Värmen sprids i handflatorna och vidare ut i fingrarna. 

När jag vaknade tidigt imorse kom jag på att jag ville beskriva en process i mitt översätta jobb och försöka förklara hur det ibland kan vara. 

Ibland kan en författares tankar ha surrat runt och snurrat ihop sig så här. 


Men detta menar jag att den svenska texten har skrivits på bra, välformulerad svenska och många hade nog bara läst meningen, paragrafen eller kapitlet rakt av, men att man - om man tittar noga på ordval och meningsbyggnad - skulle kunna läsa in andra saker i den där meningen, som kanske inte är uppenbart när man först kastar ett getöga på det. 


(Att kasta ett getöga är ju för övrigt ett mycket märkligt uttryck!! 
Men jag ska inte gå närmre in på detta just nu...)

Vad jag sen ska göra är att försöka förstå exakt vad författaren vill ha sagt, vilken ton och känsla som texten ska ha och vad som komma skall, så att det inte bara blir ett snyggt utrett garnnystan - inte bara en röd tråd - utan en hel liten symfoni som trollbinder läsaren och dessutom leder vidare till nästa stycke och händelse. 

Jag vill gå från surrsnurret ovanför till någonting som liknar det här



Och det är ibland lätt som en plätt och ibland tar det många timmar av funderande, läsning, samtal med författare och lite mer funderande innan man kommer fram till lösningen. 

Nu vet ni vad jag ska syssla med idag. 
I'm straightening out some lines and constructing symphonies! 

What are you doing with your Monday?

KLICKA PÅ BILDEN OCH VIPS ÄR DU TILLBAKA PÅ 80-TALET MED BANGLES!


(Bilder från www.vanessapacker.com,  www.anoteoffriendship.blogspot.com och www.youtube.com)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar