fredag 2 maj 2014

Top of the morning to ya!

Solen skiner in genom mitt fönster, magnolian blommar så vackert och körbärsträdet likaså. Det är helt fantastiskt vad naturen bjuder på under den här årstiden. Allt spirar och knoppas, blomstrar och doftar. Härligt!




När man som jag jobbar med mycket olika typer av texter dras jag till ett passionerat och beskrivande språk. 
Som privatperson kan jag har nog blivit rätt kräsen vad det gäller läsandet och ska verkligen vilja lockas till att läsa en ny bok eller en dikt och då måste det finnas vackra beskrivningar av landskap, fascinerande beskrivningar av personer och dessutom fängslande beskrivningar av händelser och situationer. Annars tappar man ju lätt orken och lusten att läsa. 
Språket är så viktigt eftersom det gäller att fånga läsaren och har man inte ett färgglatt, engagerat språk så får inte läsaren den totala upplevelsen som läsning faktiskt kan ge. 


I min yrkesroll som översättare vill jag dels försöka göra den engelska versionen av texten så målande och intresseväckande som möjligt, samtidigt som jag i möjligaste mån vill försöka spegla den svenska författaren och hans/hennes text. 

Det kan ibland vara en svår avvägning i hur mycket frihet man kan ta sig och jag har en ständig dialog med mina författare för att jag hela tiden ska kunna gå den balansgången och att de ska känna att de fortfarande "äger" och är delaktig i den engelska texten. 

En sorts yrkessjukdom blir det ju att man ibland sitter och tittar på film och retar sig på dåliga översättningar på textremsan eller läser en bok och tänker att där hade jag ju hellre satt dit ett extra adjektiv eller beskrivit en sekvens lite mer. Hihi, det går bara inte att hjälpa eller försöka stoppa, man får bara leva med denna mini-obsession när det gäller språk.

Läser du mycket? 

Vilken sorts genre dras du till? 

Funderar du på vilka språkliga val som just den författaren och/eller översättaren har gjort innan det blir en publicerad sida?


Whatever you end up doing this weekend...  
Whether it's reading a book in the sun or something else...
Have a FABULOUS FRIDAY!!

(Bilder av www.folkuniversitet.se och www.nancypearl.com)

6 kommentarer:

  1. Ha en underbar fredag Åsa! Det är alltid lika mysigt att läsa dina texter och ja, visst är det vackert ute! Dessvärre har min kropp fått för sig att avsky allt vad pollen heter i år, så jag kikar på allt det vackra på avstånd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh din stackare! Jag avundas dig inte, för det måste vara väldigt jobbigt. Turligt nog lider jag inte av dessa problem, så så fort jag bara kan flyttar jag ut kontoret i trädgården. Ta vara på dig och ha en riktigt härlig helg, Maria!

      Radera
  2. HEj!
    Jo jag tänker på originalspråket på de böcker jag läser. Spanska är mitt modersmål och har privilegiet att kunna läsa Gabriel Garcia Marquez, Mario Vargas Llosa, Carlos Ruiz Zafon och självklart Pablo Neruda. Hittar du Pablo på svenska ska du köpa och läsa. Så vackert, lämnar ingen oberörd.

    SvaraRadera
  3. Jag har läst Gabriel Garcia, men inte de andra. Pablo Neruda, ja det kanske man skulle testa. Då förstår du ju precis vad jag menar med att ett språk verkligen kan påverka dig och ge dig en fantastisk läsupplevelse, men om man inte kan läsa på originalspråk det är ju också viktigt att översättaren klarar av att ge läsaren samma fängslande upplevelse som författaren skapade på originalspråk. Tack för tipset, jag ska ut och leta efter Pablo!

    SvaraRadera
  4. Oj vad svårt det måste vara att hitta rätt i översättningen. Det skulle jag aldrig våga mig på. Jag är uppväxt med många olika språk omkring mig vilket gör att jag kan reta mig på att vissa ord verkligen inte finns i svenskan. Och översättningen på film retar jag mig på varje gång. Suck!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt roligt och givande jobb när man känner att man har hittat rätt. Mycket kontakt med författarna så att man har förstått deras andemening och att de känner sig delaktiga i den nya texten.
      Kan man läsa på originalspråk eller bara lyssna på vad de säger på film istället för att behöva läsa remsorna, så är ju det klart att föredra. Men för dem som inte kan det så är jag där och hjälper till :)

      Radera