fredag 9 maj 2014

Sunshine again, hooray! 




Även om det kanske bara är här kortvarigt vill jag ändå ära solskenet som lyser in genom mitt köksfönster med ett hooray, för det är så härligt och så vackert se det skira ljuset sakta leta sig genom körsbärsträdets grenverk och skina ner på småfåglar som badar i fågelbadet. 

Men,nog om det ...
Idag tänkte jag visa på ett par tips om vad man kan använda te till förutom att dricka det. 


Speciellt nu när många är på väg att plantera om eller plantera ut en massa grejor i trädgården, så kan man lägga några använda tepåsar nästan längst ner i botten på krukan. Då håller det fukten lite längre i krukan och sprider också näringsämnen från teet uppåt i jorden, som hjälper plantan lite extra. 

Detta är ju också ett tips som är snällt mot oss tedrickare, eftersom vi får njuta av teet som dryck först och kan sen återanvända tepåsarna! Oh, what a bonus!

Har man ormbunkar och fräken inomhus eller i trädgården så tycker dessa tydligen om att bli vattnade med te istället för vatten. Detta ska ge dem en boost som gör att bladverket blir härligt gröna och frodiga. 


Kanske är det så att te kan få både människor och blommor att blomstra?!

Make today a Flourishingly Fabulous Friday!

(Bilder från etsy.com, pottedplantsociety.wordpress.com och offbeathome.com)

10 kommentarer:

  1. Åh så härligt med sol, här är det grått och kallt. Men jag stannar inne, dricker te och skriver föreläsning idag. Och läser din blogg förstås! Vilken underbar bild på alla tekannor i trappan. Är den från Japan månntro? Har du varit i Japan Åsa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Maria. Jag skickar upp lite solsken till dig! Jag vet faktiskt inte varifrån bilden med tekannorna kommer, men ja jag har varit i Japan. Underbart land och jag skulle gärna vilja åka tillbaka. Dock hann jag inte med någon ordentlig teceremoni med en geisha, för det är något jag också gärna hade velat uppleva. Men jag hade några fina dagar i Kyoto och såg många tempel och många geishor med parasoller. Fick också se lite mer av landet, t.ex. Nara, Hiroshima och Tokyo också. Kan definitivt rekommendera detta land som resmål.

      Radera
    2. God morgon! :) Tack för solskenet, det behövs dessa grå dagar. Jag har också varit i Japan, två gånger. Helt fantastiskt land. Kyoto är magiskt, men inte heller jag gick på en teceremoni. Men, då har vi båda en perfekt anledning att åka tillbaka dit vad det lider. Jag sitter och författar nästa blogginlägg precis. Jag hoppas att bloggkursen går strålande för dig!

      Radera
    3. Ja, dax för dagens andra hurra! Hurra - när åker vi? :)
      Ser fram emot ditt blogginlägg och jag kan skvallra om att jag ännu inte har hunnit läsa igenom första modulen från bloggkursen och Linda har lovat oss nästa modul redan idag, så det här blir bråda tider. Nästan så man hoppas att det inte blir torgdag imorrn, för att jag ska hinna med att studera istället. Fast bara nästan, för det skulle ju betyda att det regnar och att solen inte skiner och det vore ju synd. Ha det riktigt gott i helgen!

      Radera
    4. Yay! Ja, när åker vi? En gråmulen dag som denna känner jag för att packa väskan direkt. :D Oh, kanske tur att jag inte anmälde mig för det är "lite mycket nu" som di säjor. Torgdagarna verkar så mysiga, synd att jag inte har något att sälja på ett torg. Fast snart mognar hallonen så jag kanske kommer ner och gästar med några burkar sylt. ;) Have a wonderful day!

      Radera
  2. Ja det där med att vattna med te har jag märkt är bra. Jag brukar hälla i sista slatten i muggen i mina blommor och de mår prima. Så helt ovetande om att det ska vara bra så kan jag säga att det fungerar.

    Verkligen ett fint foto med tekannorna men jag vet inte om jag hade klarat av att hänga dem så. De vill jag ju ha i mitt vardagsrum synliga och använda vid tillfälle.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, jag förstår precis vad du menar med tekannorna, Dorotea. Det ser fint ut, men jag vill också använda dem dagligen. Olika stilar och olika storlekar beroende på hur många jag lyckas locka till en kopp te med mig :)

      Vad bra att du kan bekräfta att det där med teet faktiskt funkar som vattning.
      Ha det gott!

      Radera
  3. Men åh vad trevligt. Som teoman blir man ju extra glad över att te har fler användningsområden än att dricka.
    Nathalie Sjögren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Nathalie! Ja, visst känns det skönt och så kan man känna sig "duktig" ur miljösynpunkt när man återanvänder tebladen till annat också. Ha en härlig helg!

      Radera
  4. Åh, som geograf måste jag nu få veta varifrån bilden på tekannorna kommer. Nördigt värre. :) Både kannorna och muren ser brittiska ut tycker jag.

    SvaraRadera