måndag 26 maj 2014

The sun's out - what a brilliant start to the new working week!

Av någon anledning har jag alltid tyckt om formen på skedar, träslevar och soppslevar, och jag har funderat lite runt det där...

Det finns ju så många olika storlekar och former på skedar & slevar att man nästan kan tro att silversmederna började hitta på olika ändamål för bestick bara för att kunna sälja mer.

Nåväl, om man tittar på en antik tesked, så är denna mycket mindre i sin skålform än vad dagens skedar är. 

Det beror på att teet historiskt sett var mycket dyrt, p.g.a. lång transportsträcka och beskattning. 

En tesked var ju pytteliten, precis som antika tekoppar och tekannor, just för att teet var så dyrt.

Det var faktiskt inte förrän på 1730 man införde ett mer standardiserat mått för en tesked och detta kunde då även användas som måttangivelse vid bakning och matlagning. Vid denna tiden fastlades att 3 strukna teskedar är det samma som 1 struken matsked. 
Det finns ju möjligheter till mängdskillnader om man börjar blanda i rågade mått, så den här standarden var enbart för strukna mått.



Himmelskt härligt att veta att teet inte är lika dyrt idag som det var då, för då hade jag ju inte kunnat konsumera riktigt dessa stora mängder som jag gör idag. 
Och så himla bra för alla amatörbagare som jag, så att vi kunde börja dela med oss av recept hela jorden runt och veta att vi använde samma storlek på teskedsmåttet. 

HAVE A SPOONFUL OF SOMETHING GORGEOUSLY YUMMY TODAY AND ENJOY YOUR MONDAY!

(Bilder från freeimages.com)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar