måndag 28 april 2014

Welcome to a new working week!



Ny dag, ny vana... ja, jag tycker om det här. Jag har skapat och fastnat i bloggvanan. 
Kan inte lova att jag kommer att blogga varje dag, men lovar bjuda på fakta, funderingar & fnitter så ofta jag bara kan. 

Just nu sitter jag med en kopp te, men kanske inte riktigt lika stor som den här, hihi. 
Vissa dricker ju kaffe mer för koffeinet än smaken, men jag dricker definitivt te för att jag älskar smaken och är inte ute efter en koffeinhit.

Visste du att te i obryggt tillstånd innehåller mer koffein än obryggt kaffe? 
Men blandar ut temängden med mycket mer vatten jämfört med hur man brygger kaffe, så får man alltså en lägre koffeindos i te.  

Det är också vetenskapligt bevisat att tanninerna i te "binder" koffeinmolekylerna och då neutraliserar en viss del av koffeinets egenskaper. 

Sen är det klart att detta beror ju på hur mycket kaffe eller te man använder per kopp och även vilken typ av te man använder sig av. 
Grönt och vitt te har mindre koffein jämfört med svart te. 
Rooiboste innehåller inget koffein alls och har även lägre tanninvärden än te från busken Camellia sinensis.


Så vare sig du väljer te, kaffe eller någonting annat i din mugg - gör någonting riktigt bra av din dag och din morgonkopp.

Enjoy the sunshine outside the window and have a Marvellous Monday!

(bilder från www.pinterest.com)

7 kommentarer:

  1. Yes! Nytt inlägg från dig, trots att utmaningen är över! I'm soo happy! :D Usch för koffein, jag har länge försökt hitta ett koffeinfritt kaffe som smakar gott och går att köpa i vanlig butik, men jag hittar inget. Snyft! Men te är inte fy skam, köpte nya teer i helgen. Ett rooibos kaktus/citrus som även passar toppen till iste, samt ett riktigt rökigt te. Detta dricker bara sambon. Det luktade cigarr i hela skafferiet - han fick ta en glasburk istället. ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. God morgon, Maria! :) Rökteet antar jag är Lapsang Souchong och det luktar verkligen starkt. Jag är inte ett fan av detta själv, men känner flera som är helt sålda på denna rökiga doft & smak. Jag säljer ett Rooibos med lite julkryddor som drar lite åt chai-hållet om du är intresserad. Vad det gäller kaffe så tycker jag det finns ett frystorkat, "instant" kaffe. Jag tror det var märket Clipper, men jag är inte säker. Återkommer om jag hittar det i butiken. Jag har inte stött på något gott koffeinfritt bryggkaffe än så länge.

      Radera
    2. Det gissade förstås helt rätt vad gäller det rökiga teet. Jag hade inte en chans att minnas detta själv, så det var tur att du förstod ändå. :) När det lackar emot jul så vet du att jag shoppar te av dig Åsa! Hm, Clipper har jag inte provat, det ska jag göra. Tack för tipset! Det fanns ett väldigt gott instant decaf i Australien, men jag minns inte vad det hette. Finns säkerligen inte ändå här hemma.

      Radera
  2. Jag dricker främst Rooibos då jag håller mig borta från koffein men min första mugg är alltid svart te. Resten av dagen är det rött med smak av blåbär-lingon. Det blir en hel del per dag kan jag säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blåbär lingon låter jättefräscht och gott. En hel del, du brygger väl inte i hinkar, Dorotea? :)

      Radera
  3. Te är min stora passion fastän jag även tycker om kaffe. Vi har många engelska affärskontakter och jag älskar landet och så kul att nu även ha din blogg med alla inspirationstips. Lycka till med bloggandet. Soliga Göteborgshälningar / Elisabeth

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, Elisabeth. Är det något speciellt du vill att jag skriver om i framtiden, så får du hemskt gärna tipsa mig om det. Jag tänkte annars ge lite turisttips med lite småbyar och olika mindre turistiga stråk. Vad tror du om det?

      Radera