torsdag 24 april 2014

Good morning, dearest reader!

Jag lovar att komma tillbaka till mer te-snack imorrn, men idag måste jag få dela med mig av lite annat... 

Igår ägnade jag min dag åt att bolla idéer, hitta och ge inspiration, finna kreativitet, mysa med min fina syrra och hennes superhärliga barn. 

Sen på kvällen tog en god vän, Helena Bramfors, med mig till Varbergs Stadshotell för att lyssna på en duktig föreläsare som lockade till skratt, gråt och satte igång många tankar om personligt ledarskap. 

Föreläsaren - Torkild Sköld - sa att alla är VD i sitt eget bolag, nämligen sitt liv. 
Man måste själv ta ansvar för att leda det livet som man vill leva och vad man vill få ut av det livet. Naturligtvis finns det inget vaccin mot livet och man får försöka parera för vissa käftsmällar som ibland kan komma flygande, men det viktigaste är att tänka till och vara medvetna om hur vi väljer att reagera på det som har hänt eller håller på att hända. 
Händelsen tillsammans med vår reaktion får ju ett resultat och om vi inte tycker att resultatet blev så bra, måste vi ju förändra vår reaktion för att resultatet ska bli bättre i framtiden. 
All förändring börjar med en själv. 

Torkild kan varmt rekommenderas om ni inte har lyssnat på honom tidigare. 

Efter gårdagen så har jag många tankar i mitt lilla huvud om vilka egenskaper jag tycker bäst om i mig själv och vilka mål jag vill skriva ner för min dag, mitt år och mitt liv. Hur ska jag uppnå dessa mål?

Mindre vardagsmål kan jag spalta upp rätt enkelt och bara ge mig sjutton på att jag ska klara av - bättre upplägg på lektioner, förändra gruppdynamiken på mina kurser, nya & mer intressanta övningar, översätta ett visst antal sidor i boken som just nu är mitt översättningsuppdrag, lära mig mer om online marknadsföring osv osv.

Men de större, mer långsiktiga målen kräver planering och strategi. 


Vad har du för mål med din dag?  

Innan du börjar fundera på det och ta tag i dagens dont, så ber jag dig lyssna på den här lilla tjejen. 
Filmsnutten med Jessica från YouTube.com är fantastisk och det hade lika gärna kunnat vara mina syskonbarn som står där och peppar sig själv i spegeln. 

https://www.youtube.com/watch?v=H0ifIQNwXBE

Tro på dig själv! Du sprider din självkänsla omkring dig och det känner andra av. 
Var stolt över dig själv och tro på att du är värd att ses, så är det denna känsla som andra tar till sig oxå.

Som Jessica säger i filmsnutten "I CAN DO ANYTHING GOOD" !

(Bilder från www.socialclix.biz och www.youtube.com)

1 kommentar:

  1. Låter som en bra föreläsning du varit på. Det är alltid bra att påminna sig själv om att det är man själv som styr sitt liv och ingen annan. Och en plan, ja det hjälper absolut till att komma framåt. Den där tjejen är störtskön! Så borde vi vuxna göra mycket oftare :D

    SvaraRadera