söndag 13 april 2014

An ideal Sunday i London... 

För mig är en perfekt söndag i London en vacker vårdag. Man börjar med en promenad genom Green Park och beundrar de vackra påskliljorna, hoppar på tunnelbanan ut till Greenwich och där tar jag en "mooch" med min väninna som bor inte långt därifrån. 

Med mooch menar jag långsamt ströva runt bland stadsdelens smågator, kika in i små butiker och affärsfönster och tanka kreativ inspiration.  Greenwich Market är perfekt för "mooching" och här kan man hitta allt från handsydda väskor, blommor, målningar och smycken till mumsiga bröd och söta bakverk. 

Jag berättar mer om denna anrika marknad någon annan gång, för nu är jag hungrig och det är dags för en traditionell Greenwich lunch, dvs Pie & Mash. 

Det finns många gamla ställen som har serverat pie & mash i flera generationer och idag väljer jag Goddards som har hållt igång sen 1890.

Man får en djup smördegspaj och till det får man en rejäl portion potatismos och vanligtvis ärtor vid sidan om, som en upplyftande, grön liten klick på tallriken och såsen man får till kallas liquor.  

Idag har jag valt Chicken and Mushroom pie, som då är stora saftiga kycklingbitar, purjolök och champinjoner som bakas i en härligt, gräddig sås under mördegstäcket tills det är gyllenbrunt och doftar himmelskt. 

Inte en traditionell söndagmiddag i England, men en sådan kan jag kanske beskriva nästa vecka. 

Smaklig måltid och en härlig söndag önskar jag er alla!

8 kommentarer:

  1. Älskar att gå på marknader och ströva runt och bara betrakta. Gärna sätta sig och ta en fika, låta dagen gå. Gillar därför att hyra hus på resor så man kan handla lokalt på marknad och laga nya måltider hemma. Trevligt att få följa med i ditt söndagsströvande.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, jag håller med om lokalt handlande och matlagande. Jag har ett tips för gourmethandlaren som tycker om att laga sin egen mat... Men jag återkommer om den någon annan gång :)

      Radera
  2. Ååååh, men jösses! Ta med mig dit Åsa - omedelbums! Jag vill så gärna gå på mooch med dig genom London och lära mig både historia och få höra roliga anekdoter av dig. Vilket tokhärligt inlägg, det var som att jag var där. Mer sånthär, milady!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Just say when and I'll book the trip! Välkommen på långhelg i London. Dra med ett gäng kompisar, så visar jag runt er.

      Radera
  3. Åh, vilka härliga bilder och så sugen jag blev på en tur till London! Ha en skön eftermiddag.

    SvaraRadera
  4. Åh jag älskar också Greenwich och pajhörnan. Så sugen jag blev nu.

    SvaraRadera