fredag 11 april 2014


Rise and shine, wonderful people! 
It's a new day out there!

Jag spinner gärna vidare på gårdagens tema om dialekter och språk. Jag tycker det är fantastiskt att vår vackra skånska är så grymt olik gotländskan, värmländskan och norrländska. Det gör det svenska språket levande och intressant. 

Likadant är det med engelskan som dessutom finns inte bara inom the United Kingdom, men även i Australien, USA, Nya Zeeland och även vissa länder som tillhörde det brittiska kolonialväldet. Det är ju en otrolig skillnad mellan hur australiensarna uttalar saker och hur den gamla högadeln i södra England pratar. Alla nationer har ju utvecklat speciella uttryck, fraser och ord som gör just det landet eller den regionen unik.

Jag bodde utanför Manchester i många år och hade då hus i ett landskap som heter Cheshire. De hade så klart en dialekt och det var inte riktigt samma som Derbyshire, Lancashire eller Manchester dialekterna, även om det egentligen bara låg en liten kulle eller någon dal emellan dessa olika grevskap i England. 

Jag kan riktigt se framför mig hur det måste ha varit innan alla dessa ytor byggdes ihop och blev en rullande karta av bosättningar och då blev det ju mindre och mindre utprägling av de ursprungliga dialekterna.
Att för flera hundra år sedan knappt kunna förstå varann bara för att man bodde i nästa "village" eller "hamlet" och den nästa lilla by hade hamnat på andra sidan berget eller dalen. 

Engelskan är ju också ett sånt rikt språk. Jag hörde för länge sen att man i genomsnitt behövde kunna 14000 ord för att kunna förstå en tidning i England, t.ex. The Times. 
Det är ju egentligen otroligt mycket ord. Det finns sådana nyanser i ord och ett beskrivande, rikt och intressant språk ger läsaren eller lyssnaren en mer givande upplevelse. 

Nu är det fredag, så... FABULOUS FRIDAY TO YOU!

8 kommentarer:

  1. Visst är det spännande med dialekter! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hur spännande som helst! Vilken dialekt talar du?

      Radera
  2. Språk är oerhört intressant. Tänk så många olika språk det finns i vår värld :). Engelskan är viktig och ditt jobb är ju jättebra! Det behövs verkligen en "great little britain"

    SvaraRadera
  3. Tack Ann-Catrin, jag hoppas ju att ännu fler företagare vill ha min hjälp med hemsidor och broschyrer och annat. Det kostar absolut inte skjortan att köpa en engelsk översättning av sin hemsida och jag tror verkligen det betalar sig tusenfalt för att man kan nå så många fler möjliga kunder. Erbjuder ju även kurser i konversationsengelska och affärsengelska, så att man ska kunna känna sig trygg med sitt talade språk vare sig man är turist eller sitter på affärsmöten. Sprid gärna vidare till andra som kan tänkas vara i behov av detta :) Tack och trevlig helg / Åsa

    SvaraRadera
  4. Jag älskar dialekter och nyanseringar i språk, men på engelska blir det ibland enerverande för mig då jag gärna vill förstå vartenda ord jag läser - och läser därför mindre engelska. Jag förstår ju hur dumt detta är. Har du någon engelsk favoritförfattare Åsa som du kan rekommendera mig att läsa för att åter komma tillbaka till det engelska tänket?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag delar gärna med mig av författartips. Vad tycker du om att läsa så ska jag se till att hitta något i din smak :) Gillar du deckare, romans, komedi, verklighetsbaserat, skönlitteratur eller kanske rena faktaböcker?

      Radera
    2. Tusen tack Åsa! Det jag mest brukar läsa är verklighetsbaserat/biografier, men en och annan lättsmält och gärna humoristisk bok går också hem.

      Radera
  5. I lilla, lilla Flandern i lilla, lilla Belgien inte större än Småland finns det grannbyar med helt olika dialekter och ändå är lamdskapet platt. Fascinerande.

    SvaraRadera