onsdag 10 september 2014

A jolly good morning to you!


Inte riktigt vyn från mitt fönster, men rätt likt... hög, klar luft och ett härligt soldis

Ja, det menar jag verkligen from the bottom of my heart, men säger man så i nutida Storbritannien? Nix, det gör man inte om man inte försöker larva sig och driva lite med sin omgivning. Eller om man kanske är sarkastisk, vilket engelsmännen är otroligt duktiga på, och i själva verket har en riktigt hemsk morgon.

Jag läste en mycket rolig blogg igår av en fellow-blogger, Klara, som skrev om olika uttryck i New York och hur man egentligen inte sa högt vad man tänkte tyst för sig själv inombords. 
Kika in på hennes blogg Klara Besked så får ni se vad jag menar. 

Nu ska jag generalisera lite, men i England kan jag säga att det gäller att inte vara för abrupt eller för rakt på sak, för då vet britterna inte riktigt var de ska ta vägen. Som svensk med vårt raka, okomplicerade språk kan detta vara lite svårt att få grepp om, speciellt om man ska diskutera problem. 


I vår skandinaviska värld vill vi gärna vara tydliga i vad som är problemet, t.ex. att leveransen kommer inte att komma fram i tid eller att produktionshastigheten har dragits ner p.g.a. maskinunderhåll. Vi som skandinaver vill gärna tala om detta för kunden så snabbt som det bara går, så att kunden i fråga kan ta hand om problemet på sin sida, lösa det så snyggt som möjligt och se till att hans/hennes distributionskedja inte blir lidande. 



Men om man inte lindar in sådana här bekymmer i mycket bomullsvadd eller bubblewrap, så kommer britterna otvivelaktigt att reagera och ta det hela mycket värre än de egentligen hade behövt göra.




Jag återkommer om detta imorgon, men tills dess så önskar jag dig A Wonderful Wednesday och jag menade verkligen vad jag började mitt inlägg med ...

A JOLLY GOOD MORNING TO YOU!!

(bilder från www.pixabay.com)

3 kommentarer:

  1. Hm. Det beror på klass och geografi. I Yorkshire är man väldigt direkt och överlag i arbetarklassen.
    Jag kan inte begripa att jag inte hittat den här bloggen tidigare! Linda fick gå på te hos dig och berätta för att det skulle ske. :)

    SvaraRadera
  2. Ahhh, tack för dina tankar, Bara Brittiskt. Jag har bott i Manchester i många år och då var det för vissa vanligt att "call a spade a spade", men samtidigt fick man inte traska fram för snabbt och absolut inte avsluta för abrupt för då kunde Manchesterborna känna sig nästan lite avsnoppade. Jag vet inte var du bor nu, men är du i Hallandstrakten är du så klart väldigt välkommen på nästa Afternoon Teabjudning :) Eller kom hit och snacka lite brittiska.
    Ha en fin start på jobbveckan // Åsa

    SvaraRadera
  3. Tack detsamma. Bor i Malmö just nu men är delvis uppvuxen i Göteborg så ibland har jag vägarna förbi.
    Det där med att avsluta abrupt känner jag verkligen igen. Never!

    SvaraRadera