onsdag 9 april 2014


Oh what a blustery morning! 


Åsså var det onsdag... 
Det har blåst som tusan under natten och jag har legat och sömnlös och tänkt på vad jag ska skriva i blogginlägget idag. 
Inte har jag varit sömnlös p.g.a. bloggutmaningen, hihi, men när man ändå låg och oroade sig för om takpannorna skulle blåsa iväg så kunde man ju använda den där tiden till att tänka på annat. 
Som Agneta Hagström, en av mina "fellow bloggers" nämnde igår, det gäller ju att använda tiden rätt. Läs gärna vidare på hennes blogg.

Igår lovade jag förklara vad Cream Tea och High Tea är i förhållande till Afternoon Tea. Egentligen var det samhällsskiktet som avgjorde hur man drack sitt te och vad man använde för uttryck runt omkring detta. 

Cream Tea är någonting som florerar mest i sydvästra delarna av England, Devon & Cornwall, men finns även på andra ställen så klart.
Det är inte lika mastigt och påkostat som Afternoon Tea, eftersom det bara involverar scones, clotted cream och jam och så te så klart. Medans man numera på Afternoon Tea får både små smörgåsar, kakor och scones med clotted cream. 
Clotted cream är en typ av riktigt tjock grädde som man kan bre ut på scones och har konsistens som creme fraiche ungefär. En fylligare smak än vispgrädde och något som absolut måste provas om ni inte redan har gjort det. 
Kika in på vår hemsida under fliken Best of British om du vill lägga in en beställning.
 
Afternoon Tea är alltså någonting som blev poppis bland societetsdamerna och innebär en kanna te och något litet att mumsa på under sena eftermiddagen, så att damerna skulle klara sig utan att svimma innan middagen serverades runt 8-tiden på kvällen.

High Tea är någonting som de lägre samhällsskikten ägnade sig åt och det blev en form av tedrickande och något rejält att äta, istället för middag. 
Det innebar att man inte bara höll sig till en liten kaka, scones eller någon liten fint utskuren smörgås utan kanter, utan  att man lade till en paj, pickles, ost och dylikt och fick ihop till något ordentligt som man stod sig på resten av dygnet. 
Så egentligen har det inte så mycket med själva tedrickandet att göra, utan vad man ville äta när man kom hem från fälten eller fabriksarbetet och då drack man te till denna måltid.

Afternoon Tea kan även kallas Low Tea för att det är bordet man äter på som bestämmer namnet. High Tea kallas det för att man äter från ett köksbord, ett högre bord, inte ett lågt bord jämte en fåtölj eller soffa. Lite lustigt att de högre samhällsklasserna drack low tea och de lägre samhällsklasserna drack high tea.


I södra England säger man att man äter "lunch" vid 12-snåret på dagen och sen "dinner" på kvällen. Men om man reser längre upp i landet så heter måltiden mitt på dagen "dinner" och på kvällen äter man "tea". När jag själv flyttade från London upp till Manchester tog det mig rätt lång tid att fatta skillnaden och dessutom säga rätt :)
Ska man äta någonting riktigt sent, efter en bio/teaterföreställning eller dylikt, så kan man använda ordet "supper". 

Nu ska jag ta tag i denna blustery day och tänka som Samuel Rutherford "after every storm comes clear open skies". Så jag hoppas på sol utomhus, så det matchar solen i mitt sinne! 
Ha en solig dag (utan & innan)!

6 kommentarer:

  1. Jag roas verkligen av dina små historielektioner. Det brukar vara jag som lär andra om te så det känns spännande att få höra av någon annan för omväxlingens skull.

    SvaraRadera
  2. Åh jag älskar att läsa dina inlägg. De är lika glada och goa som du själv! Mycket intressant att läsa om de olika testunderna och skillnaden mellan norr och söder. Jag har ju ätit clotted cream men nu blev jag nyfiken på det igen... det får vi ta och ordna �� Håll i hatten!

    SvaraRadera
  3. Hej Linda!
    Tack för din fina kommentar och så klart ska vi ta tag i det där med clotted cream! Finns i min "hemmabutik" och jag visar gärna genom att bjuda dig och dina kompisar på Afternoon Tea om du vill ha tebjudning hemma hos dig.

    SvaraRadera
  4. Afternoon tea, så saknad! Fast mina rötter inte är från England är jag uppväxt med te på eftermiddagarna. Mysigt och upplysande text Åsa!
    /Betsi

    SvaraRadera
  5. Din blogg är fantastiskt underhållande, lättsmält och om något som jag tycker så mycket om: Andra platser, kulturer, historia och mat. Kan det bli bättre än så? Kram från Maria!

    SvaraRadera
  6. För det första, underbart med Nalle Puh, älskar! För det andra, det vattnas i munnen när jag läser. Blir väldigt inspirerad, dessa ting förgyller den enklaste vardag! Före det tredje, varmt tack för att du nämnde mig :) i din blog!
    Alla goda ting är tre :D

    SvaraRadera