tisdag 8 april 2014




Good morning! 
En lite regnig dag utanför fönstret, men med en kopp te framför mig så reder det mesta sig ändå. 

Jag spinner vidare på min tanke om Afternoon Tea igår och ska berätta att det finns naturligtvis olika sorters tesorter att dricka, men oxå olika typer av te-bjudningar - åtminstone en som faktiskt egentligen inte har mycket med te att göra. 

Afternoon Tea ska tydligen ha gjort sin debut under tidigt artonhundratal, då Anna - the 7th Duchess of Bedford - sägs ha klagat lite på sena eftermiddagen över att ha "a sinking feeling". På den tiden var det kutym att man bara åt två mål om dagen, dvs. frukost och en senare middag runt 8-snåret på  kvällen. 

Inte konstigt att hon kände sig lite svimfärdig framåt fyratiden på eftermiddagen! 

Lösningen på detta problemet var då att The Duchess fick en kanna te och något att litet att mumsa på sänt upp till sitt rum, så hon skulle klara sig fram till middagen. 

Under sommaren kom många gäster till Woburn Abbey och det föll sig då naturligt att Annas väninnor blev inbjudna upp till Annas rum för att dricka te och äta något litet på eftermiddagen. 

The Duchess tog med sig detta när hon senare under året flyttade tillbaka till London och det tog inte lång tid innan detta spred sig som en fashionabel eftermiddagssyssla bland de rika societetsfamiljerna. 




 Imorrn blir det mer om High Tea och Cream Tea...

Tills dess får ni ha en TE-rrific Tuesday!

7 kommentarer:

  1. Vilken intressant historia - hade ingen aning. Tack!

    SvaraRadera
  2. Intressant att få höra historien bakom :)

    SvaraRadera
  3. Å vad det är gott och trevligt med afternoon tea. Jag älskar La Fleur kopparna som jag har själv;) och undrar: Används det vitt te i England också?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Teresia!
      Ja, vitt te används också och även grönt och rött, men det vanligaste är fortfarande svart te av olika varianter.
      Darjeeling, Assam osv och "builders tea" som är vanligt ospecificerat engelskt te, av märken som PG Tips eller Tetley osv.

      Radera
    2. Vad spännande! Jag dricker många olika sorter, både ört, rött, svart, grönt och vitt. Vitt finns inte som regel överallt så jag skall titta i en te-affär nästa gång jag är nära en:) Har du själv ett favorit-te?

      Radera
    3. Jag dricker hemskt gärna Earl Grey eller Lady Grey, men tycker också om Chai eller Rooibos Julte för det är så kryddigt och gott. Jag har inget vitt på lager just nu, men jag har lite Rooibos med julkryddor om du är intresserad.

      Radera
  4. Mina favoritteer är Earl Grey vanlig traditionell och rött te blåbär och lingon (om det nu räknas som te?).

    SvaraRadera