tisdag 15 april 2014

Betydelsen av att känna till olika klädkoder i olika arbetsmiljöer... 

Det finns ju otroligt mycket att känna till vad det gäller språket och kulturen i ett annat land även om man bara tänker resa privat. 
Men ska man dessutom göra affärer internationellt, så bör man ha pejl på hur man ska bete sig, hur man ska uttrycka sig och även hur man ska klä sig. 

Jag som har jobbat i England i många år klär ju mig hellre i kostym eller klänning & kavaj, när jag ska gå till jobbet, för det är jag van vid. Ska jag visa upp mig professionellt sätt och föreläsa inför en publik, presentera säljsiffor inför ledningsgruppen eller coacha mitt team, så vill jag ha en slags proffsig rustning.

Ja, hmmmm, inte riktigt så kanske... det känns lite väl uppstyltat och säkert svinvarmt när man ska svettas inför ledningsgruppen.

Så här blir nog bättre:

Men det är ju så klart jätteviktigt att känna till dessa klädkoder var man än ska göra business i världen, för vi är ju ofta inte uppklädda på kontoren runt om i Svea rike. 
Kan ju bli lite pinsamt att traska in på ett kontor i centrala Manchester klädd i jeans, converse och en stor skjorta i någon bjärt färg, som inte är instoppad i byxlinningen, om alla andra i det konferensrummet är klädda som på bilden ovan. 
Samtidigt ska ju inte passa in i en och samma mall, så man måste hitta sin personliga stil och känna av sammanhang, hur formellt mötet är osv. 

Detta går jag också in på när jag lär ut affärsengelska, för det kan vara lika viktigt att göra ett gott visuellt intryck som att uttrycka sig med rätt formell engelska. 

Var bara aktsam om du ska köpa snygga jobbkläder när du är i England, för det kan skilja på bara ett litet, litet "e" om du får med rätt sak hem. 
Frågar du efter en "three piece suit" observera stavningen, så får du med dig en kavaj, väst och byxa/kjol. 
Frågar du däremot efter en "three piece suite" (med e på slutet), så får du hem en soffgrupp! Akta dig!  Hihi!
Suite i det här fallet betyder nämligen en soffa och två matchande fåtöljer.


Ett par andra bloggare, som speciellt sysslar med kläder och klädkod i olika sammanhang, är Betsi och Elisabeth. Kika gärna in på deras bloggar. Betsis blogg når du här och Elisabeths blogg hittar du här.

Klä dig rätt och känn tryggheten i att ha din professionella rustning på dig. 
Hur den rustningen ser ut beror ju på vilket sammanhang och vilket land du befinner dig i.  

See you tomorrow! Till then... have a lovely sunny day!

4 kommentarer:

  1. Hahaha, skrattade gott åt din bild på rustningen. Jag hade nästan hellre haft den på mig om jag skulle framträda inför publik i England. ;) Alltid lika intressant och matnyttigt att läsa din blogg. Dock har det smugit sig in ett litet fel - det är Elisabeths länk efter båda namnen så Betsis sida fick inte vara med. :'(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad bra att du såg detta misstag! Tänk att Elisabeths länk var så åpen om att få vara med två gånger :) Har ändrat detta nu! Tack!

      Radera
  2. Hahaha, helt rätt tänkt och bra skrivet. Dock glömmer vi oss lätt. Jag arbetar ibland i Danmark och även om det är nära rent geografiskt till Skåne där jag bor och verkar, så är det som en resa till månen i jämförelse med hur affärslivet fungerar på båda sidorna om Öresund.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi, vad intressant! Hade varit kul att få veta lite mer om det, Camilla.

      Radera