tisdag 22 april 2014

A Morning Cuppa...



Ja, så här känns det för mig idag....
Sitter här med en kopp Lady Grey och försöker febrilt få ihop ordning på alla surrande tankarna om England, te, kurser, ordval, språkutveckling, tokigheter vid översättning och de engelska produkter jag säljer.
Det surrar runt helt enkelt. 

Så här kommer ett snabbt inlägg om te. 
Visste ni att runt om i världen dricks otroligt mycket te och Indien toppar listan med över 10kg te per person per år. Sverige ligger på ca ett halvkilo per person och år. 
Det sägs att britterna dricker ca 165 miljoner koppar varje dag. 

Det finns ca 1500 olika sorter av "Camellia Sinensis", dvs tebuskar. Dessa är indelade i många underkategorier och jag återkommer med detta en annan dag. Precis som med vinsorter så beror smak och karaktär väldigt mycket på vilken jord och klimat tebuskarna har vuxit i. 

Om man vill hålla sitt te riktigt varmt, ska man så klart ha en "tea cosy" över sin tekanna. Kika på den som vi säljer på greatlittlebritain.tictail.com


För att förgylla er dag och sätta igång jobbveckan på ett kul sätt, så kommer här en liten trudelutt om te. Bara klicka på den underbara Beatlesbilden nedan. 

Where Would We Be Without Tea?  by Gilbert O'Sullivan

Kort jobbvecka den här veckan, så ha en riktigt härlig tisdag! 
See you tomorrow!

(Bilder från www.pinterest.com, www.youtube.com och www.greatlittlebritain.com)

9 kommentarer:

  1. Vilket Vardagsmys det är i din blog :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Agneta! Kul att du tycker det. Vill gärna skapa lite mys och lyx i vardagen :)

      Radera
  2. Älskar vitt te. Lärt mig en hel del om olika tesorter hos min lokala tehandlare här på söder. Nu på morgonen har jag njutit av en blandning av champagne & choklad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mmmmm, champagne och choklad låter gott! Njut för mig också, Betsi.

      Radera
  3. Mm, teeee! Det finns så ofantligt många goda smaker. Min sambo är teälskare och jag har fått massor med te på köpet när han flyttade in i huset. Winwin! ;) Det är så mysigt att läsa din blogg Åsa, du bara måste hänga i bloggandet även efter dessa 21 dagar. Lova mig det!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Maria! Så rar komplimang :) Det känns verkligen som du/ni sitter på min soffa och dricker te med mig medan jag berättar lite om ditt & datt. Mysigt! Jag ska verkligen försöka diversifiera mina inlägg lite mer och fortsätta blogga även efter dessa 21 dagar. Det är ju redan nu en slags vana, som nog blir svår att vänja sig av med.

      Radera
  4. Jag är beroende av din sida nu bara så du vet. Som sagts ovan, det är vardagsmys. Och eftersom jag älskar te så är det trevligt att dela denna kärlek med någon annan. Jag är tekännaren i min krets. Fortsätt blogga!

    Mysigt med musiken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, Dorotea! Jag är nog beroende av din blogg också, so the feeling is mutual. Ska se vad jag kan locka med för mys idag..... :-)

      Radera
  5. Jag trodde kineserna drack ännu mer te?
    Har du testat Ahmads kardemummate? Jag är helt beroende.

    SvaraRadera