fredag 18 april 2014

Good Friday... 

Varför säger engelsmännen "good" när vi i Sverige säger lååååååång fredag?

Ja, de finns vissa som säger att good kommer från holy, pious, dvs helig och därav god. Vissa säger att det har blivit en förvanskning av God Friday, alltså Guds fredag. Tja... jag vet inte vad jag tror.

Nåväl, jag ska inte gräva ner mig i det där för mycket och lediga dagar, dvs. "Bank Holidays", i England är någonting jag kommer att komma tillbaka till och förklara vad det är. 

Jag tänkte istället fokusera på något "delicious" som jag tycker om att mumsa på om jag ska sitta i tysta, kreativa, kanske ibland smått kontemplativa tankar. Nämligen hot cross buns...



Dessa små bullar äts traditionellt sett på långfredagen, antagligen symboliserar de Jesu kors. De är kryddiga, lite tyngre bullar, men inte frallor utan äts ljumma med lite smör på till en kopp te så klart. 

Vill ni testa och baka så kan ni hitta Paul Hollywoods recept här. Han är nog mest känd här i Sverige i TV-serien Hela England Bakar. 

Engelsk folklivsforskning visar att just hot cross buns har medfört mycket vidskeplighet. Det finns husmors tips som säger att de bullar som bakas och äts på just Good Friday inte ska mögla eller på annat sätt bli dåliga under året som kommer. 
Det finns andra som säger att man ska ta en munsbit av en bulle för att behålla hälsan om man börjar känna sig sjuk eller att den kan bota sjösjuka. 

Och sista vidskepligheten för idag...  Om man delar en hot cross bun med en vän, så sägs det säkerställa och garantera att vänskapen håller under hela nästa år, men då ska man vid själva delningen samtidigt säga: "Half for you and half for me. Between us two shall goodwill be". 

Vad ni än väljer att mumsa på eller fundera över idag, så hoppas jag att ni får en finfin långfredag!

4 kommentarer:

  1. Vad du kan mycket. Det är roligt att få små godbitar från den engelska kulturen.

    SvaraRadera
  2. Jag blev invigd i Hot Cross bun-klubben när jag var i Australien. Gissa om jag gillade den klubben! Sjukt goda! Har inte bakat egna, men nästa år ska jag banne mig prova. :) Kul att få minnas detta bakverk som jag inte ätit på några år nu. Happy Easter! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mums, Maria! Vi får starta en Hot Cross Bun klubb här (som ju garanterat skulle bli den första i Sverige, hihi)

      Radera
    2. Ja! Vilken bra idé! :) Jag tror att vi skulle ha hur många medlemmar som helst - så fort de får smaka härligheterna. :D

      Radera