torsdag 17 april 2014

Maundy Thursday... vad är det? 

Den här dagen, alltså torsdagen innan långfredagen, kallas på engelska för Maundy Thursday och ibland också för Holy Thursday eller Shere Thursday. 

Shere i det här fallet betyder ren eller skinande. Varifrån ordet maundy kommer råder det delade meningar om. Vissa säger att det kommer från det gamla språket Middle English där det betydde ett budskap, en order eller själva akten då prästerskapet eller Jesus tvättar andras fötter. 
Kanske inte just så här, men det här ser väl skönt ut...  :)

Vissa säger att det kommer från latinets mendicare som betyder att tigga och att det skulle då representera allmosorna som i kyrkan gavs till de fattiga som besökte mässan den här dagen på året. 

Hur, om och varför man än firar påsk, så tycker jag att den här sista förklaringen till maundy är en tanke som man kanske skulle kunna dra in i sin egen vardag just idag.

Jag hänvisar till en "fellow blogger", Robert Palotas, som i sin blogg häromdagen skrev om just att "ge, så får du också tillbaka". Kika på hans inlägg här .

Så här halvvägs genom Ekko Web Solutions bloggutmaning så får man väl säga att vi inom gruppen ger inspiration och tid till varandra för att kunna utvecklas både personligen och professionellt sett. Helt fantastiskt! 
Tack till alla som är med i utmaningen, jippi vad kul att vi kan sprida kunskap och glädje både bland oss i utmaningsgruppen och att våra bloggar sprider sig som ringar på vattnet över hela Sverige!

Underbart påskstökarväder här i Varberg... Och flaggan är i topp för min pappa som fyller år idag. Hurra!!

Ha en fin Maundy Thursday everybody!

5 kommentarer:

  1. Ja se man lär sig något nytt varje dag! Alltid lika intressant att läsa dina inlägg! ��

    SvaraRadera
  2. Jag tycker om dina inlägg. Och jag håller med om att blodgruppen är väldigt trevlig och att vi lär varandra saker hela tiden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Dorotea! Vad glad jag blir att du gillar mina inlägg och ja, vi har en god sammanhållning och inspirationsfaktor i gruppen. Fast blodgruppen... hihi, jag tror det blev ett stavfel där och att du menar bloggruppen!

      Radera
  3. Interesting, indeed, Varifrån kommer då Good Friday?
    Om du vill veta lite mer om påskan, Kolla min blogg från igår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Eva! Kika på inlägget om Good Friday från igår (på långfredagen).

      Radera