måndag 2 juni 2014

Oh Monday, Monday... 

Good morning! Hoppas du har haft en härlig helg. 
Jag lämnade ju ett litet hopp i min nya bloggvana och lade inte ut någonting igår och jag måste säga att det kändes jätteknepigt. 
Tänk att man kan bli så fixerad efter en daglig rutin och en vana att alltid göra blogginlägg. Det är ju trots allt inte en gammal vana utan relativt ny, men ändå kändes det konstigt. 

Nåväl, nu är jag här igen och vill fortsätta med lite tankar om den där lyckan jag pratade om i lördags. Alltså känslan av lycka och inte en sån där liten åkerplätt som också kan kallas för lycka.

Hur skulle du beskriva just lycka och glädje på engelska?
Vilka ord kan man använda för olika typer av skratt?

När någon skriver en text - vare sig det är en säljande marknadsföringstext eller en skönlitterär roman - så tror jag att författaren ifråga är mycket mån om vilka uttryck, fraser och ord man använder. 
Så som översättare måste jag göra samma sak och försöka sätta mig i hur författaren tänkte och vad han/hon vill få fram. 

Luck är ju inte samma som lycka även om stammen i språket känns väldigt närbesläktade. Joy och happiness är ju ord som kan beskriva glädje, men i mina ögon inte heller det är riktigt precis mitt-i-pricken rätt för just ordet lycka. 
Jag hade valt ordet bliss!

Och nu vill jag att du funderar på hur många olika ord du kan som beskriver ett skratt. Fnissa ordentligt medan du tänker för det är bra för själ och hjärta, så hörs vi om detta imorrn.

Ja, nu börjar en ny jobbvecka och jag har ännu en liten melodisnutt i huvudet som jag inte riktigt kan få bort...
Monday, Monday med Mamas & Papas från mitten på 1960-talet. 
Titta, vad fina de är med en mycket färgglad och klatschig scendekor!

Klicka på bilden och nynna med och framför allt...  
HAVE A MIRTHFUL MONDAY!
https://www.youtube.com/watch?v=h81Ojd3d2rY

(Bild från YouTube.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar