torsdag 5 juni 2014


Aaaaaahhhhhh, a cup of tea! 



Today I'm starting my morning with a different sort of tea than I usually do. 

Vilken intressant smak, vilken ljus färg, ja, nu fick hjärnan mycket att tänka på så här på morgonkvisten. 
(fast vid det här laget vet du att jag dricker STORA muggar med te på morgonen och inte riktigt i sådana små utsökta koppar som ovan, så det är inte mitt frukostbord du ser på bilden)

I vanliga fall börjar jag dagen med en kopp Earl Grey, alltid med mjölk, för jag har blivit lite engelsk i det där med tedrickandet och jag har läst mig till att en så hög procentsats som 98% av den brittiska befolkningen dricker te med mjölk. 

Egentligen ska man väl säga att Earl Grey, Lady Grey, och andra sådana skira tesmaker som drar åt citrus och bergamott, ska nog egentligen bäst avnjutas med en skiva citron och inte med mjölk. Men har man som jag vant sig vid mjölk så tar den vanan överhanden. 

Jo, men så var det ju så att jag drogs helt oprovocerat till en annan teburk i mitt skafferi imorse. Vilket ju var intressant, för jag experimenterar gärna med olika sorter och smaker under dagen och kvällen, men just på morgonen är jag faktiskt en vanemänniska. 

Så idag serverar Great Little Britain istället ett oolong-te som heter Ti Kuan. 
Bladen är stora, mycket större än de där små barrliknande grejerna man i vanliga fall ser. 

Färgen på det färdigbryggda teet är mycket ljusare, nästan ljust smörgult och doftar av något gräs/örtigt som jag inte riktigt kan beskriva. Men smaken kan jag säga är lite gräddig. 

Inte alls vad min gom och smaklökar är vana vid och inte heller varken näsan eller ögonen. Vilket lyft för min lilla hjärna att behöva tänka till och tycka till så här tidigt! 

För ett par månader sen gjordes det en undersökning i England om vad britterna tycker om te och hur det påverkar vardagen osv. 
Massor med intressanta svar, men det som grabbade tag i mig först var att 43% tyckte att de kände sig bättre och gladare efter en kopp te. Detta var nästan helt jämt fördelat över de bägge könen, så det är inte bara the ladies som tycker om att njuta av en pratstund med en vän över en kopp te. 

Sir Cliff Richard sa i samband med denna undersökning:

"Never underestimate the power of a good cup of tea! The relaxation that comes from a cuppa and a leisurely chat can be invaluable."

Och med det avslutar jag med en fin liten bild och önskar er en väldigt fin te-mys-prat-torsdag!


(Bilder från pinterest.com)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar