tisdag 24 juni 2014

Oh my goodness me! Sorry I've been away for so long... 

Har du saknat mig och mina knepiga inlägg om allt möjligt brittiskt, teinspirerat, språkinspirerat, tweedinspirerat eller helt enkelt England som turistmål? 

Jag är hemskans ledsen att jag kom bort lite i cybervärlden och varit ute och rört på mig lite grann - lite resande till sydligare breddgrader och lite taksnickring (nej, taket är fortfarande inte färdigt).
Hoppas du har överseende med detta och jag ska försöka komma med lite roliga inslag för att förgylla din sommar med. 

Blunda och tänk dig in i den här scenen... 
Jag sitter och njuter av en fantastisk frukost, ser ut över det storartat vackra Medelhavet med alla möjliga blå nyanser från det ljusaste blågröna till mörkt azurblått. 
Inte ett moln på den klarblåa himlen och solen skiner så fint. 




Mmmmm, vilket te ska man nu välja när man sitter och har det så otroligt skönt?
När man inte har sin vanliga teblandning, vad ska man välja för smak och sort?
När man inte har sin vanliga tekanna att brygga i, ska man välja löst te eller tepåse? 
Sådana där I-landsproblem som man får tampas med när man lyxar till det på hotell, jojo minsann.

Men jag valde faktiskt lite olika tesorter under veckan som gått, för att testa lite nytt, dock alltid med mjölk i. Serveringspersonalen log lite och nån dristade sig till och med till att säga "jaha, så du dricker helst på det engelska viset". 
Visst är det lustigt att mjölk i teet - åtminstone för de flesta europeer - förknippas med britterna. 

Jag är säker på att ni har sett "English Breakfast Tea" runt om i världen både löst te och tepåsar av olika märken. 
Den här rubriken eller titeln på te är ett begrepp där blandningen kan skilja sig väldigt mycket från märke till märke. Det beror på att det egentligen inte finns någon typ av regel över vilken typ av te som ska ingå i just English Breakfast Tea utan varje märke kan variera sin teblandning som de vill med olika tesorter odlade i olika länder, vilket naturligtvis påverkar smak och utseende på brygden. 
Och varifrån detta begrepp ursprungligen kommer ifrån råder det delade meningar om. 



Men om Breakfast Tea finns som ett begrepp och existerar i sortimentet hos en imponerande samling märken, varför finns det inte då även Breakfast Coffee? 
Hmmm.... något att klura på tills imorrn...

Have a delightful day ahead!

(bilder från eget arkiv och www.pinterest.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar