fredag 22 augusti 2014

WORDS, WORDS, WORDS.... 

I'm absolutely chock-a-block with words and letters! 



Detta betyder att jag är alldeles fullmatad med ord på engelska och svenska och spridda ord på andra språk också. Men jag vill alltid lära mig fler ord, nya uttryck, nya slangord och street talk. 
Ett språk ska vara levande och förändras, förnyas, utvecklas. 

I mitt yrke som översättare - och även i rollen som engelsklärare - är ju ordval och utveckling av språket väldigt viktigt. 

Man ska lura in läsaren längre och längre in i berättelsen, intrigerna och handlingen måste locka läsaren till att vända blad. 
Man måste hitta rätt känsla i orden och dessutom få texten till att sjunga en viss melodi eller flyta fram som en flod. Stockar det sig när läsaren hoppar från rad till rad, så tappar läsaren orken och lägger ifrån sig boken. 

Man måste också avväga hur fort texten ska flyta på. 
Ska den långsamt ringla sig fram som en försiktig skogså ...


... eller ska den forsa fram som ett dånande vattenfall?


Fin avvägning det där. Och även väldigt roligt och berikande för mig i min roll. 
Det kräver mycket kommunikation och diskussion med författaren i fråga för att jag verkligen ska kunna känna in hans/hennes feeling, uppfattning och vad han/hon vill förmedla.

Vilken typ av text tycker du om? Fakta, poesi, deckare eller romantik?

WHATEVER YOU CHOOSE TO READ THIS WEEKEND... HAVE A GREAT ONE!

(bilder från freeimages.com)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar