tisdag 6 maj 2014



Raindrops keep falling on my head...



Det regnar utanför fönstret och det passar mig perfekt, för mina blommor och nyplanterade morötter och tomatplantor behöver det.
Dessutom är idag en innesittardag för mig och jag skriver på boken som jag just nu håller på att översätta.

För att förklara vidare på mina tankar från igår om en "squiggle" som ska bli en rak linje och omdirigeras in i en symfoni av ord, meningar, stycken och kapitel.

Jag vill alltså klä in författarens text i ett utländskt skal, ett plagg. Och det spelar ingen roll om det är en skönlitterär författare, en journalist, en forskare inom speciellt område eller ett företag som vill översätta sin hemsida.
Jag ska klä in deras texter i någonting som ska ha den känsla och själ som författaren har fått fram i sin svenska text, men samtidigt anta en ny utländsk identitet.

I mitt jobb klär jag ju oftast in svenska texter i brittiska kläder och då gäller det ju att hitta rätt plagg.
Är det här en text där det passar med tweedkänsla, som i bilden nedan från Brideshead Revisited?


Eller strikt "suit & tie for the boardroom"? Eller är det kanske ljuva sommarklänningar som gäller?


Allt måste ju få rätt nyans, rätt känsla och rätt andemening. Det är det som gör språk så roligt och mitt jobb så fantastiskt intressant. 

Så nu ska jag mysa vidare med min innersittardag och fördjupa mig i min text. 

Undrar vad du ska göra med din dag och skiner solen på dig där du är? 

See you tomorrow for another dose of Englishness!!


(Bilder från slantoflight.org, bbc.co.uk, artofamerica.com och styleforum.net)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar