torsdag 22 maj 2014

A very good morning to you!

Another day is dawning and more sunshine, hooray!

Nu är det så att hela dagen igår gick jag och småtrallade på en låt. 
Jag funderade inte så mycket på vad det var jag trallade på, men nynnade liksom hela tiden och kunde inte få den där sången ur huvudet (och för det vill jag så klart säga sorry till folk i min omgivning). 

Men så plötsligt igår kväll slog det mig att det är ju Penny Lane av Beatles... Väldigt, väldigt trallvänlig!

Sången Penny Lane släpptes i februari 1967 och kom sen med på albument Magical Mystery Tour samma år. 

Så nu undrar jag... vet du varifrån Penny Lane kommer?

Jo, det är nämligen så att Beatles kom ju från Liverpool och när John Lennon var liten bodde han i ett hus på Newcastle Road. 
När han växte upp och började träffa Paul McCartney för olika spelningar, så stämde de ofta träff vid korsningen med Penny Lane i området Princes Park.



Under 1960 var Penny Lane en sån där knutpunkt för olika busslinjer, så det fanns tydligen jättemånga bussar som susade runt i Liverpool med "Penny Lane" på skylten. 
Lite coolt tycker jag.

Det finns en snutt i sången som nämner en herrfrisör:

"Penny Lane there is a barber showing photographs
of every head he's had the pleasure to have known. 
and all the people that come and go
stop and say hello"

Dessa rader anspelar på en herrfrisör som faktiskt låg vid Penny Lane. 
Den gamla salongen Bioletti's som Beatles sjöng om låg där frisör Tony Slavin nu ligger, om ni tittar på den vita skylten på bilden nedan. 


Nu fick jag blodad tand på denna stad och turistmål, så imorrn kommer det nog lite mer info och tips om Liverpool

Until then - have a brilliant day and if you can't stop humming the tune Penny Lane...
Well, then I'm awfully sorry, but at least we're humming together!

(Bilder från rumahku.com och en.wikipedia.org)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar